ההתמודדות עם דלקת פלנטרית היא אתגר לא מבוטל הן מבחינה רפואית והן מבחינה אישית. כאבי רגלים יכולים להשפיע לרעה על איכות חיינו ולהגביל אותנו במגוון פעילויות יומיום. כאבי רגליים עלולים ליצור מצב בו אני לא רוצה או מפחד בכלל לקום לעבודה, למשפחה ובכלל. עם זאת, בעזרת הידע הנכון, הכלים המתאימים וטיפול האישי, ניתן  להקל על כאבי הרגלים, לשפר את היציבה שלרוב היא מקור הבעיה ולהביא לשיקום הרגל והרקמות הרכות.

נקודות מרכזיות להכרה

  • הסיבות והגורמים העיקריים לדלקת פלנטרית.
  • תיאור של הסימפטומים וסימני האזהרה הנלווים למצב.
  • דרכים בהם ניתן לעזור לך לקבל הקלה בכאבי רגלים.
  • אסטרטגיות טיפול אפקטיבית לשיקום הרגל והרקמה הפלאנטרית.
  • התייחסות לתפקידו של אורח חיים  במניעת התקדמות הכאב ובעצם יצירתו.
  • סקירה של טיפולים רפואיים וטיפולים מתקדמים אחרים לניהול הכאב והפגתו.

מהי דלקת פלנטרית וכיצד היא מתפתחת

המושג דלקת פלנטרית מורכב משתי מילים שיש להכירם:

  • דלקת – ההגדרה הרפאית היא: "דלקת היא תגובה מורכבת של מערכת החיסון לגירוי שהיא מזהה כמזיק, כגון פתוגנים (למשל, וירוסים, חיידקים או פטריות שחדרו לגוף), תאים פגועים, חומרים רעילים, או חשיפה לקרינה. מטרת התגובה הדלקתית היא להסיר את המקור לגירוי ואת התאים הפגועים, ולאפשר לאורגניזם להתחיל בתהליך ההחלמה". בפועל התגובה עלולה להיות לדבר פשוט יותר מנגיף, וירוס או תאים פגומים. לרוב הבעיה היא יציבה או יותר לנכון יציבה בעיתית המייצרת עומס על הרגל ועל הרקמה בתחתית כף הרגל שמתורגם לגירוי מזיק ומייצר דלקת.
  • פלנטרית – רקמת החיבור הנמצאת התחתית כף הרגל מהעצם הקלקנאוס בעקב ועד כולל האצבעות של כף הרגל.

דלקת פנטרית כאמור היא מצב בו יש כאב בתחתית כף הרגל. מקורה יכול להיות מגורמים שונים החל ממכה במקום דרך וירוס או נגיף וכלה ביציבה כפי שנתאר בהמשך.

הגדרה רפואית ואטיולוגיה של המחלה

ההגדרה הרפואית היא: "זוהי פציעה נפוצה ומכאיבה בכף הרגל הנובעת מהיווצרות דלקת בפסיה הפלנטרית (plantar fasciitis) המתבטאת ברקמת חיבור הנראית שילוב בין רצועה לגיד ומתחברת לחלק הקדמי של עצם העקב (הקלקנאוס -calcaneus), בחלקה האחורי ולבסיס הבהונות בחלקה הקדמי."

האטיולוגיה, או חקר המנגנון הגורם לדלקת ולכאב, יכול להיות מורכב. זיהוי דלקת פלנטרית בשלב מוקדם הוא מפתח לטיפול יעיל ולכן חשוב להכיר את הגורמים העשויים להוביל להתדרדרות של הרקמה כמו גם לשים לב לכאב המשחק (באם ונעלם) באזור כף הרגל. חלק מהגורמים שעלולים לייצר דלקת פלנטרית כוללים עומס יתר בחלקו האחורי של כף הרגל לרוב בגלל שינוי יציבתי, פגיעות רפטטיביות/חוזרות כגון משחק מסוים או פעילות חוזרת, שינויים ביכולות המתיחה של הפלנטרית, ואף קשיים בביומכניקה של ההליכה. חשוב לדעת כי לרוב יש התראה של כאב במגע בגיד אכילס המהווה את הגורם המקשר בין התנועתיות של כף הרגל לכלל השוק והיציבה הכוללת של הגוף.

גורמים עיקריים ונפוצים בתהליך ההתדרדרות

בין הגורמים המרכזיים לבעיות כף רגל הקשורות לדלקת פלנטרית ניתן למצוא:

  •  נעליים לא מתאימות או לחלוטין לא טובות.
  • שימוש מוגבר בכפכפי אצבע.
  • חבלות בעיקר בתחתית הרגל כגון דריכה משמעותית על אבן…
  • משקל גוף.
  • יציבה לא נכונה כגון שימוש מוגבר ברגל אחת עקב חוסר איזון בכתפיים או חוסר איזון אחר.
  • העדר טיפול של אוורור כף הרגל (בעיקר מתייחס לאלו שישנים עם גרביים).
  • פעילות גופנית מוגברת ועצימה.
  • ועוד

.חשוב לדעת כי הבנת מהות הדלקת הפלנטרית, כיצד היא נוצרת אצל כל אחד ברמה אישית וגרמיה המרכזים אצל כל אדם יכולים לטפל בכאבים של דלקת פלנטרית קיימת אך חשוב מכך לשמר הצלחה טיפולית ואף למנוע מהתרחשותה.

סימפטומים עיקריים וסימני אזהרה

כאשר מדובר בדלקת פלנטרית, מספר סימפטומים עיקריים יכולים לייצר תמונה בה נבין כי הכאב מקורו בכף הרגל.
כאב בכף הרגל עצמה הוא אחד התסמינים הראשונים והיותר שכיחים; זהו לרוב כאב חד שיכול להימשך שעות רבות, לעיתים גם לאחר מנוחה. יתר על כן, פעמים רבות הכאב מתגבר בשעות הבוקר, בעת העמידה הראשונה
או לאחר פרק זמן ממושך של ישיבה.

מעבר לכאב ניתן לעיתים לחוש בתחושת חום, להבחין באדמומיות ונפיחות באזור התחתון של כף הרגל ואף לעיתים בחלקה העליון. יש שכיחות גם לתלונות של קושי בהליכה, תחושת כבדות, והגבלה בטווח התנועה של כף הרגל.
סימפטום ראשוני מאוד, לפני שמתחיל הכאב בכף הרגל ניתן לגלות אם יש רגישות בעיסוי קל של גיד אכילס. עיסוי זה מומלץ לבצע כל בוקר על מנת לקבל מראש הבנה כי יש שינוי יציבתי שעלול לייצר כאבים בהמשך.

קיימת חשיבות גבוה לתשומת לב לסימפטומים אלו במיוחד אם הם ממשיכים לאורך זמן, גם אם בגלים של ירידה ועליה,
פנו לאבחון וטיפול מקצועי על מנת למנוע התדרדרות.

נזק לכפות רגליים כגורם מאיץ לדלקת פלנטרית

חבלה, אם מדריכה ואם ממכה עלולים להיות זרז להתפתחות של דלקת פלנטרית. היכרות עם הסימפטומים ונורות האזהרה כפי שציינו יכולים למנוע את ההידרדרות על ידי אבחון וטיפול מתאים.

השפעת הלחץ וחוסר נוחות ברגל ביצירת דלקת פלנטרית

לחץ חוזר אם מעומס תנועתי, אם מעומס יציבתי ואם מנעל לא נוחה או מתאימה יכול להיות מקור לתחילת הבעיה של דלקת פלנטרית. עכשיו כשאתם מיודעים לסימפטומים וסימני האזהרה שימו לב ומיד עם הופעתם נסו לזהות את מקור הכשל שעלול לייצר לכם את הבסיס ליצירת דלקת פלנטרית ולכאבים בכף הרגל.

פריצת דיסק צוארית, כאבי צוואר והשפעתם על הרגליים

פריצת דיסק צוארית וכאבי צואר עלולים להיות כתוצאה משינוי יציבתי או ליצור שינוי יציבתי.
בהתאמה הם עלולים להביא למצב בו יש עומס על אחת הרגליים וליצוק כשל ובסיס ל דלקת פלנטרית
הגוף שעובד כיחידת תנועה אחת המושפעת כלל גופנית עלול לייצר עומסים שלא יתחלקו בשווה בין שני צידי הגוף ובין הרגליים ובכך ליצור עומס עודף ולהתחיל את הבעיה.

מתי לקשר בעיות הצוואר לדלקת הפלנטרית

כאשר מחפשים את המקור לכאבי רגל, חשוב לשקול אם קיים קשר בין סימפטומים צוואריים לבין דלקת פלנטרית. במקרים בהם הדלקת אינה נובעת מגורמים כגון עומס יתר או פציעה, יתכן ובאם לא ניתן לזהות שינוי יציבתי אחר למעט כאבי צוואר יש לבדוק את ההקשר היציבתי.

מגון הטיפולים המוצעים לטיפול בדלקת פלנטרית

דלקת פלנטרית היא כאמור בעיה נפוצה שעשויה לגרום לכאבים ולתופעות נוספות . הטיפול בדלקת פלנטרית יכול להביא להקלה ולשיפור מורגש בתסמינים אך ישנן מספר גישות שונות לטיפול בכאבים אלו ובכל גישה מספר רב של סוגי טיפולים, כל אחת עם יתרונות וחסרונות ייחודיים.

הגישה הראשונה היא טיפול תרופתי. מטרתו הפחת הכאב. בגישה זו נמצאים:

  • כדורים להפחתת כאב.
  • כדורי nsad.
  • מגוון זריקות.
  • משחות למריחה.
  • מדבקות הפחתת כאב.
  • ועוד

מטרת הטיפולים הפחתת הכאב.

יתרונות הגישה הם זמינות, כשפועל, הפחתת הכאב מיידית וקיימים תחליפים רבים במקרה ולא עובד.
חסרונות הגישה בעיקר נובעים מתלות בחומרים למניעת כאב, הנזקים המצטברים לאורך זמן והעדר הבנה של מה גרם לכאב כלל.

הגישה השנייה היא טיפול פיזי לא חודרני, שמטרתו לטפל בסימפטומים ולהקל על הכאבים שנגרמו עקב ה קריותרפיה. בין הטיפולים ניתן למצוא שיטות טיפול כגון:

  • תרפיה באולטרסאונד
  • גלי הלם
  • קריותרפיה
  • דיקור סיני
  • פיזיותרפיה
  • מדרסים
  • ועוד

מטרת טיפולים אלה להקל על הכאבים ולתת לך את היכולת לעבור את היום יום עם פחות או ללא כאב.

יתרונות הגישה הם ראשית שהם לא חודרניים אך גם בזה שהם מבינים כי על הגוף להתחזק (כל סוג טיפול בדרכה) על מנת לצאת מהכאב המשתק שדלקת פלנטרית עלול לייצר.
חסרונות הגישה היא שהם מייצרים התחייבות לאורך זמן, צורכים זמן רב בהמשך ואינם מתייחסים לרוב בהיבטים הרגשיים ואחרים של מקורות הכאב.

הגישה השנייה היא טיפול אנרגטי/לא פיזי שגם פה המטרה להקל על הסימפטומים אך גם להגיע לרבדים עמוקים יותר של מקור הכאב. בגישה זו ניתן למצוא טיפולים כגון:

  • רייקי
  • ביופידבק
  • הילינג (על מגוון השיטות)
  • ועוד

מטרת הטיפולים שמהותם לרוב אנרגטית היא להגיע לרובד רגשי אנרגטי ולטפל בכאב.

יתרונות הגישה הם שוב שאינם חודרניים ונכנסים לעומק הקורה במנח האנרגטי רגשי.
חסרונות הגישה היא שאין כמעט או בכלל מגע ואין התייחסות לרוב לפיזיות וליציבה של האדם.

הגישה השלישית היא ניתוחית-כירורגית. מטרתה גם להקל על הכאבים תוך הפחתת הלחץ והעומס על הרקמה.
מטרת הטיפול היא הורדת הלחץ על מוצא העצבים והורדת הכאב ו/או מגבלת התנועה.

יתרונות השיטה הם שבהצלחה ניתוחית הכאבים יורדים דרמטית ומהר וכנ"ל הגבלות התנועה אם היו קיימות.
חסרונות הגישה היא בהסתכלות המקומית ועצם חיתוך הרקמות שעלול לייצר בעיות עתידיות.

ניתוח כטיפול קיצוני – האם ומתי יש לשקול
קבלת החלטה לניתוח כדי לטפל בדלקת פלנטרית היא אופציה קיצונית אשר יש להתייחס אליה רק לאחר שכל אמצעי הטיפול האחרים נוסו ונבדקו כלא מועילים. מומחי רפואה ממליצים לבחון ניתוח במקרים בהם התסמינים מונעים את מרבית יכולת התנועה וכן כאשר כאבים עזים אינם מצליחים לרדת לאחר שימוש בכל אמצעי הטיפול האחרים.

מועמדים פוטנציאליים לניתוח
לרוב, המועמדים הטובים ביותר לניתוח דלקת פלנטרית הם אלו שסובלים מכאבים כרוניים ושהחמירו למרות טיפול ממושך, כאלו שכבר ניסו פיזיותרפיה, שימוש במדרסים, תרופות נוגדות דלקת ועוד, מבלי להרגיש שיפור משמעותי ולאורך זמן.

התאוששות ותוצאות לאחר ניתוח
באם התקבלה החלטה, חשוב לדעת כי תהליך התאוששות אחרי ניתוח עשוי להימשך תקופה ארוכה ולדרוש שמירה על היגיינה מחמירה של האזור והמנעות מלחץ או מאמץ על כף הרגל.

הגישה הרביעית היא S.T.B. – איזון רקמות רכות. מטרתה להבין את התגובה הגופנית רגשית לפריצת הדיסק הצווארית ולטפל בהתאמה בכאבים ובמגבלות התנועה שנוצרו בהתאמה. כאן יש טיפול אחד בגישה והוא מבוסס על טיפול הטריגר פוינטס כפי שנולד במרפאות כאב בשנות ה 60 ששוכלל ופותח בשני העשורים האחרונים בשל התפתחות בהבנות רפואיות.

מטרת הגישה היא הפחתת או העלמת הכאב, לימוד של מה גרם לכאב בתגובה הגופנית לפריצת הדיסק ומתן הנחיות מינימליות על מנת לשמר את ההצלחה הטיפולית.

יתרונות הגישה רבים: לא פולשני, ללא תרופות, לא מחייב זמן טיפול ארוך, מאפשר שימור ההצלחה הטיפולית במינימום מאמץ לאורך זמן ועוד
חסרון הגישה שהיא אינה זבנג וגמרנו כלומר לרוב לוקח כ 4-5 טיפולים על מנת להגיע לתוצאה הרצויה של הפחת או העלמת הכאב.

לעיתים שילוב של גישות וסוגי טיפולים יכול לעזור מכמה סיבות, הן פיזיות והן רגשיות של המטופל עצמו. בכל מקרה תמיד יש ליידע את המטפל או הרופא בשילוב הגישות והטיפולים על מנת למנוע בלבול בהבנת התגובה הגופנית לטיפול ומניעת התנגשויות הקיימות בין סוגי טיפולים שונים.

החשיבות המרכזית במהלך הטיפול היא שהבחירה באופציה המתאימה תעשה רק לאחר איבחון אישי ומדוייק שלך על מנת לבצע התאמה מושלמת ככל הניתן לגישה הטיפולית ולסוג הטיפול שמתאים לך.

 

פיזיותרפיה לדלקת פלנטרית

 

כיצד לבצע שינויים באורח החיים לטיפול ומניעה

אימוץ שינויים באורח החיים יכול להשפיע רבות על טיפול ומניעת דלקת פלנטרית, ויש להתמקד בשלושה תחומים מרכזיים: פעילות גופנית, יציבה תזונה. מעבר לטיפולים רפואיים והפרא-רפואיים, ישנם פעולות יומיומיות שאנו יכולים לנקוט בכדי לשפר אורח חיים המוביל במישרין לשמירה על הרגלים שלנו.

פעילות גופנית ותזונה נכונה

פעילות גופנית מתונה וממוקדת, המשלבת תרגילי מתיחה וחיזוק, יכולה למנוע פציעות ולתחזק את שרירי כף הרגל והקרסול. חשוב להתייעץ עם מומחה ולהתאים סוגי פעילות שלא יגבירו את הלחץ על הרקמות הפגיעות.

תזונה נכונה יכולה לתמוך במניעת דלקת פלנטרית על ידי הפחתת תהליכי דלקת בגוף. צריכת פירות, ירקות, דגים, ושמן זית, למשל, צריכה להיות חלק בלתי נפרד מתפריטנו היומיומי.

מניעה היא ההחלטה הנכונה

אחת האסטרטגיות החשובות ביותר למניעת דלקת פלנטרית היא לשמור על רגליים בריאות. הבנה כיצד להגן על כף הרגל באמצעות שגרות יום-יומיות ותבחינים עצמיים יכולה לשחק תפקיד קריטי במניעת  המצב הדלקתי. מומלץ להתמקד ביציבה אם באמצעות חיזוק ושיפור גמישות שרירי הרגל והקרסול דרך אימונים יעודים ותרגילי מתיחה ואם בשינוי הרגלים.

שימוש בנעליים נוחות ומתאימות לצורת כף הרגל שלכם חיוני לשמירה על רגליים בריאות. בחירה נכונה של נעליים יכולה לספק תמיכה אופטימלית ולהקטין את הלחץ באזורים הרגישים בכף הרגל. בנוסף, יש לשקול את הכנסת מדרסים אורתופדיים, אם נדרש, ופנייה למומחה כדי להבטיח שהם מתואמים לצרכים האישיים שלכם.

בשורה התחתונה, מפתח למניעת דלקת פלנטרית נמצא גם בשינויים אורח חיים התומכים בבריאות כללית. זה כולל ניהול משקל בריא, שמירה על הידרציה וצריכת תזונה מאוזנת ומודעות יציבתית. כאשר נוקטים בכל האמצעים הללו, ניתן להפחית משמעותית את הסיכון לפיתוח דלקת בכף הרגל ולשמור על אורח חיים בריא ויציב לטווח הארוך.

 

הפגת ומניעת כאב היא מדע והיא המומחיות שלנו !!!