פריצת דיסק צווארית היא בעיה שכיחה מאוד, היא נגרמת כתוצאה מעומס על מערכות עמוד השדרה, אם מלחץ נקודתי ,אם מלחץ מצטבר לאורך הזמן ואם מבעיות רגשיות-נפשיות. יש חשיבות גבוה בטיפול נכון, אפקטיבי וכמה שיותר מוקדם בפגיעות צוואריות שעלולות לייצר כמו אדוות על מיים בעיות נלוות בעיקר של יציבה וכאבים משתנים.

אנו נסקור כאן את הטיפולים השונים בפריצת דיסק צווארית ואת הטכניקות החדישות בקרב המומחים, נעמוד על התהליכים המדויקים והמותאמים אישית שנעשים במהלך הטיפול ונבין את היתרונות והחסרונות של כל טכניקה.

נקודות מרכזיות:

  • פריצת דיסק צווארית היא בעיה שגורמת לכאב ולתופעות נוספות באזור הצוואר, גב עליון, חזה והזרועות.
  • כאבים כתוצאה מפריצת דיסק צווארית  עלולים להעיר כאבים משתנים ונלווים לאורך הגוף כולו.
  • טיפול מתקדם יכול לספק הקלה מהכאב ולמנוע נזקים נלווים.
  • הטכניקות המתקדמות ביותר לטיפול בפריצת דיסק צווארית צריכות להיות מותאמות אישית לכל מטופל, אורח חייו והתנהלותו.
  • במרבית המקרים אין צורך בפרוצדורות כירורגיות/ניתוחיות.
  • טיפול אישי מותאם יכלול גם התייחסות לאיך ניתן שמר את ההצלחה הטיפולית ואיך להימנע מנזקי עתיד.

פריצת דיסק צווארית – מהות ותסמינים.

פריצת דיסק צווארית היא בעיה של הדיסקים בעמוד השדרה העליון, חוליות c1  עד c7. הפריצה מתרחשת כאשר חומר הג'ל הפנים דסקי המצוי בתוך הדיסק פורץ מבעד למעטפת הקשיחה של הדיסק. לרוב פורץ כ 3 עד 4 אחוז בלבד של הנוזל הפנים דיסקי והפריצה נסגרת ולאחר מכן מגלידה בהליך של כשישה שבועות. בתחילה הנוזל עלול לייצר לחץ נקודתי על חוט השדרה ובכך לייצר נעילה של מערכות רקמה רכה המאטות את הספיגה של הנוזל שנפרץ. לחץ זה גורם לכאבים והגבלות תנועה.

ישנן סיבות רבות שעלולים לגרום לפריצת דיסק צווארית, בין היתר מנח צווארי לקוי, עומס מכני, עומס נפשי/רגשי ומצבים תורשתיים שונים.

סיבות לפריצת דיסק צווארית

פריצת דיסק צווארית יכולה כאמור להתרחש ממגוון סיבות. אחת הסיבות השכיחות היא מנח צווארי לקוי, שעשוי להיגרם מאורחות חיים הכוללות עומסים, עבודה שמחייבת מאמץ גופני גבוה או תנועות חוזרות  של הצוואר אך גם גורמים נוספים.

סימנים לפריצת דיסק

הסימנים הנפוצים לפריצת דיסק צווארית כוללים כאבי צוואר, תנועה נוקשה והקרנות כאב מקומיות אך גם לאזורים אחרים של הגוף העליון כגון: הכתפיים, הזרועות, הגב העליון והחזה. פריצת דיסק צווארית עלולה לגרום גם לירידה בתחושה, נימולים ואף העדר תחושה בחלקים שונים של פלג הגוף העליון.

מתי צריך ניתוח לפריצת דיסק צווארית?

במקרים מסוימים ומאוד ספציפיים של פריצת דיסק צווארית, כאשר הכאב והתסמין הפיזי מתמשכים ללא תגובה לטיפול פיזי, רגשי ואחר, ניתן לשקול על התערבות כירורגית, ניתוח לטיפול  בפריצת הדיסק הצווארית.

לפני קבלת החלטה לביצוע הניתוח, יש לבצע הערכה מדויקת של התסמינים ולהעריך תוצאות בדיקות נוספות. הערכה זו מבוצעת על מנת להימנע מניתוח מיותר ועל מנת להבין את סיכויי ההצלחה וההחלמה לאחר הניתוח.

סימנים המצביעים על הצורך בניתוח לפריצת דיסק צווארית

קיימים מספר סימנים משמעותיים המהווים אינדיקציה על הצורך לבצע ניתוח כחלק מהטיפול בפריצת דיסק צווארית. אחד הסימנים העיקריים הוא אי יכולת מוחלטת לבצע מטלות יומיומיות שכיחות. אם אתם חווים חוסר יכולת לתפקד בחיי היום יום, אי יכולת לבצע מטפלות שגרתיות ואף כניסה לדכאון רגשי עקב כך אתם עלולים להיות בדרככם לניתוח.
חשוב להבהיר כי אין מדובר בדיכאון קליני אלא בתחושת תבוסה, עצבות על זה שאינכם יכולים לתפקד בעבודה ו/או בבית.
סימן אקוטי נוסף הוא העדר שליטה על אחת הגפיים או על צרכים. סממן זה דורש התיחסות מיידית ומחייבת לגשת למיון.

טיפול בפריצת דיסק צווארית – אופציות שונות

פריצת דיסק צווארית היא בעיה נפוצה שעשויה לגרום לכאבים ולתופעות נוספת בעיקר על וסביב שורשי מערכות העצבים בעמוד השדרה הצווארי. הטיפול בפריצת דיסק צווארית יכול להביא להקלה ולשיפור מורגש בתסמינים אך ישנן מספר גישות שונות לטיפול בכאבים אלו ובכל גישה מספר רב של סוגי טיפולים, כל אחת עם יתרונות וחסרונות ייחודיים.

הגישה הראשונה היא טיפול תרופתי. מטרתו הפחת הכאב. בגישה זו נמצאים:

  • כדורים להפחתת כאב.
  • כדורי nsad.
  • מגוון זריקות.
  • משחות למריחה.
  • מדבקות הפחתת כאב.
  • ועוד

מטרת הטיפולים הפחתת הכאב.

יתרונות הגישה הם זמינות, כשפועל, הפחתת הכאב מיידית וקיימים תחליפים רבים במקרה ולא עובד.
חסרונות הגישה בעיקר נובעים מתלות בחומרים למניעת כאב, הנזקים המצטברים לאורך זמן והעדר הבנה של מה גרם לכאב כלל.

הגישה השניה היא טיפול פיזי לא חודרני, שמטרתו לטפל בסימפטומים ולהקל על הכאבים שנגרמו עקב פריצת הדיסק הצווארית. בין הטיפולים ניתן למצוא שיטות טיפול כגון:

  • יוגה
  • פלדנקרייז
  • טיפול רגשי
  • דיקור סיני
  • פיזיותרפיה
  • ועוד

מטרת טיפולים אלה להקל על הכאבים ולתת לך את היכולת לעבור את היום יום עם פחות או ללא כאב.

יתרונות הגישה הם ראשית שהם לא חודרניים אך גם בזה שהם מבינים כי על הגוף להתחזק (כל סוג טיפול בדרכה) על מנת לצאת מהכאב המשתק שפריצת דיסק צווארית עלול לייצר.
חסרונות הגישה היא שהם מייצרים התחייבות לאורך זמן, צורכים זמן רב בהמשך ואינם מתייחסים לרוב בהיבטים הרגשיים של מקורות פריצת הדיסק.

הגישה השנייה היא טיפול אנרגטי/לא פיזי שגם פה המטרה להקל על הסימפטומים אך גם להגיע לרבדים עמוקים יותר של מקור פריצת הדיסק. בגישה זו ניתן למצוא טיפולים כגון:

  • רייקי
  • ביופידבק
  • הילינג (על מגוון השיטות)
  • ועוד

מטרת הטיפולים שמהותם לרוב אנרגטית היא להגיע לרובד רגשי אנרגטי ולטפל בכאב.

יתרונות הגישה הם שוב שאינם חודרניים ונכנסים לעומק הקורה במנח האנרגטי רגשי.
חסרונות הגישה היא שאין כמעט או בכלל מגע ואין התייחסות לרוב לפיזיות וליציבה של האדם.

הגישה השלישית היא ניתוחית-כירורגית. מטרתה גם להקל על הכאבים תוך הפחתת הלחץ על מוצא העצבי בעמוד השדרה. גם בתחום הניתוחי יש כמה סוגי טיפול:

  • ניתוח מלא.
  • ניתוח פולשני מזערי.
  • וגם בתוכם יש כמה שיטות טיפול כמו דיסקטומיה וצריבה.
  • ועוד

מטרת הטיפול היא הורדת הלחץ על מוצא העצבים והורדת הכאב ו/או מגבלת התנועה.

יתרונות השיטה הם שבהצלחה ניתוחית הכאבים יורדים דרמטית ומהר וכנ"ל הגבלות התנועה אם היו קיימות.
חסרונות הגישה היא בהסתכלות המקומית ועצם חיתוך הרקמות שעלול לייצר בעיות עתידיות.

הגישה הרביעית היא S.T.B. – איזון רקמות רכות. מטרתה להבין את התגובה הגופנית רגשית לפריצת הדיסק הצווארית ולטפל בהתאמה בכאבים ובמגבלות התנועה שנוצרו בהתאמה. כאן יש טיפול אחד בגישה והוא מבוסס על טיפול הטריגר פוינטס כפי שנולד במרפאות כאב בשנות ה 60 ששוכלל ופותח בשני העשורים האחרונים בשל התפתחות בהבנות רפואיות.

מטרת הגישה היא הפחתת או העלמת הכאב, לימוד של מה גרם לכאב בתגובה הגופנית לפריצת הדיסק ומתן הנחיות מינימליות על מנת לשמר את ההצלחה הטיפולית.

יתרונות הגישה רבים: לא פולשני, ללא תרופות, לא מחייב זמן טיפול ארוך, מאפשר שימור ההצלחה הטיפולית במינימום מאמץ לאורך זמן ועוד
חסרון הגישה שהיא אינה זבנג וגמרנו כלומר לרוב לוקח כ 4-5 טיפולים על מנת להגיע לתוצאה הרצויה של הפחת או העלמת הכאב.

לעיתים שילוב של גישות וסוגי טיפולים יכול לעזור מכמה סיבות, הן פיזיות והן רגשיות של המטופל עצמו. בכל מקרה תמיד יש ליידע את המטפל או הרופא בשילוב הגישות והטיפולים על מנת למנוע בלבול בהבנת התגובה הגופנית לטיפול ומניעת התנגשויות הקיימות בין סוגי טיפולים שונים.

החשיבות המרכזית במהלך הטיפול היא שהבחירה באופציה המתאימה תעשה רק לאחר איבחון אישי ומדוייק שלך על מנת לבצע התאמה מושלמת ככל הניתן לגישה הטיפולית ולסוג הטיפול שמתאים לך.

פריצת דיסק צווארית – טכניקות מתקדמות לטיפול.

בעשור האחרון, פיתחו טכנולוגיות מתקדמות לטיפול בכאבים הנובעים מפריצת דיסק צווארית. עיקר הפיתוחים והחידושים מונעים מההבנה שיש להימנע מפגיעה בהמשכיות הרקמות הרכות וממינימום נזק אליהן. אם זה באמצעים ניתוחיים חדשניים כגון ניתוח בגישה של פולשני זעיר ואם זה בגישת הטיפול של איזון רקמות רכות, הטיפולים היום מתייחסים לרקמות הרכות שבעבר לא היוו חלק ממערכות שיקול הדעת בטיפול תוך הבנה מתפתחת ונלמדת כי יש להן חשיבות ניכרת בכאב, התפתחותו וגם בהשפעות עתידיות על המטופל.
התוצאה היא טיפולים מדוייקים ומותאמים אישית אם בכלים ניתוחיים-כירורגיים ואם בטיפולים לא פולשניים העושים שימוש  בטכנולוגיה חדשנית וייחודית, שמביאה לתוצאות מרשימות בטיפול בכאבים מפריצת דיסק צווארית.

מסקנות

לסיכום המאמר והמסקנות שעלו לגבי טיפול יעיל בכאבים כתוצאה מפריצת דיסק צווארית נוכל לומר כי הטכניקות המתקדמות ביותר שהתפתחו בעשורים האחרונים מאפשרות טיפול איכותי ויעיל בבעיה זו. פריצה דיסק צווארית היא בעיה שכיחה בתקופה זו וניתן לטפל בה בצורה יעילה ומותאמת אישית. בעזרת הידע המתקדם הקיים כיום ניתן לבחור גישה טיפולית אחת או יותר ולשלב סוגי טיפול שונים על מנת להגיע לתוצאות של הפחתת או העלמת הכאב במינימום זמן ובצורה מדוייקת.
חשוב להכיר את הסימנים הנפוצים לכאבים אלו. אירוע של פריצת דיסק צווארית עשוי להתבטא כאמור בצורה של כאב מקומי באזור הצוואר, הכתף והיד, כאבים חוזרים או תחושה של ירידה בתפקוד וברגישות בידיים והראש ולעיתים אף להופיע ברגישויות דומות באזורי גוף אחרים. מומלץ לפנות למטפל או רופא מיומן לצורך הערכת המצב ולקבלת ייעוץ והדרכה לטיפול המתאים.

כל מקרה חייב להיבדק לגופו, אינדבידואלית ולקבל יחס אישי.