כאב גב אקוטי – כיצד ניתן לטפל בבעיה?

ע"פ ההגדרה, כאב גב אקוטי הינו כאב שמתפתח במהירות ויכול להמשך על פני 3 חודשים לערך.
ברוב המקרים מדובר בכאבי גב חזקים ביותר שלא ניתן להתעלם מהם, פעמים רבות עד כדי השבתה מכל פעילות ופגיעה חמורה באיכות החיים.
בשורות הקרובות נתרכז בעיקר איך מטפלים בכאבים אלו מבחינת טיפול עצמי ו/או באמצעות תרופות.

כאב גב אקוטי – טיפול עצמי

85% מהאנשים יסבלו במהלך חייהם מהופעת כאבי גב, חלקם אקוטיים וחזקים במיוחד.
כאב גב אקוטי הוא כזה המופיע במהירות ועל כן סביר להניח כי מדובר בכאבים שהסיבה להופעתם ידועה למטופל כגון מאמץ יתר, ישיבה ממושכת, חבלה, הרמת משאות כבדים, ביצוע תנועות לא נכונות ועוד. לעיתים מקור הכאב אינו ברור והינו תוצר של יציבה לקויה לאורך שנים, פעילות חוזרת, חוסר פעילות ועוד.
ניתן לנסות ולטפל בכאבי הגב החזקים באופן עצמי ע"י הימנעות מחוסר תזוזה ממושכת, לנסות לבצע אימון גופני מוגדר בהתאם לתגובות הגוף, כגון הליכה קלה או שחייה.
בנוסף, כדי להקל על הלחץ משרירי הגב ועמוד השדרה ניתן לנסות לישון על הצד ובמידה וישנים על הגב, יש להרים מעט את הרגליים באמצעות תמיכה של כרית. יש להימנע מחשיפה לקור אקלימי וניתן לחמם את המקום באמצעות שקיות חימום ייעודיות על מנת למנוע את כיווץ השרירים בעיתות קור.
ניתן להשלים את הטיפול העצמי באמצעות נטילת תרופות ללא מרשם, לאחר היוועצות עם הרופא או הרוקח שלכם. חלק מהתרופות הינן ממשפחת ה- NSIADs כגון איבופרופן וכו'.
ניתן אף להשתמש במדבקות שגורמות לאפקט מקומי מחמם שמקל על תסמיני הכאב.

כאב גב אקוטי – תרופות במרשם

לעיתים רבות כאבי הגב הופכים לכה חמורים כך שהטיפול העצמי אינו יעיל דיו. במקרים שכאלו עשוי הרופא המטפל לרשום עבורכם טיפול תרופתי שמטרתו כוללת את ההיבטים הבאים :

  • טיפול סימפטומטי– על מנת שהמטופל יוכל לבצע פעילות גופנית מתונה והגוף יוכל לרפא את עצמו ללא הקיבעון הכרוך בשכיבה ממושכת. הטיפול מתמקד בתסמיני הכאב ולא בתהליכים שגורמים לו. מבין התרופות המשמשות לכך ניתן למצוא NSAIDs במרשם וגם תרופות אופיאטיות שהשימוש בהן הינו קצר טווח.
  • טיפול בדלקת – כאב גב אקוטי עשוי להיגרם מדלקת כך שטיפול ממוקד בה עשוי להפיג את התחושות הקשות וההגבלה בתנועה. תרופות נוגדות דלקת גם ממשפחת ה NSAIDs (שגם מטפלות בכאב וזהו ערך מוסף) וגם סטרואידים שמדכאים את מערכת החיסון במוקדי דלקת.
  • הרפיית שרירים – במידה ומדובר במתח שרירים גבוה שגורם להופעת כאבי הגב, ניתן לשחרר את השרירים באמצעים תרופתיים שכוללים תרופות ממשפחת הבנזודיאזפינים כגון ה- diazepam.

במידה וגם אתם חווים כאב גב אקוטי לאורך זמן, נסו לטפל בעצמכם ולהקשיב לרחשי הגוף ובמידת הצורך לפנות לרופא, הפיזיותרפיסט או המטפל שלכם.

הטיפול בהפגת כאב הוא מדע והוא המומחיות שלנו !

כאב גב אקוטי