כאבי צוואר או "נוקשות צווארית" הם אחד הסוגים הנפוצים ביותר של כאבי שרירים ושלד, המשפיעים על כ-40% מהאנשים בשלב כלשהו בחייהם. זה משפיע על גברים ונשים באופן שווה ויכול להתרחש בכל גיל. הסיבה לכאבי צוואר היא לרוב מורכבת, וכוללת גורמים שונים הפועלים במקביל ליצירת בעיה מסוימת. באופן קפדני, כאבי צוואר הם רק סוג אחד של "כאבי צוואר". המונח צוואר מתייחס לאזור מבסיס הגולגולת ועד לכתפיים, כאשר חלקים שונים חווים רמות שונות של אי נוחות ונוקשות. בצוואר מערכת מורכבת של עצבים, שרירים ורצועות המאפשרת לנו להזיז את ראשינו ביעילות ולתמוך בהם כאשר אנו מרימים אותם מעלה מהחזה או מורידים אותם מטה לתקופות ממושכות, כמו בעת שינה או אכילה. כאשר מערכות אלו נפגעות, זה יכול לגרום לתסמינים כמו כאבי צוואר. עם זאת, לא כל כאבי צוואר נגרמים מפציעה או מחלה; זה יכול להיגרם גם מלחץ או חרדה, שאנשים רבים חווים בשלב כלשהו בחייהם. מקרים אלו יכולים להיות מטופלים באמצעות שיקום אורטופדי או איזון רקמות רכות.

גורמים לכאבי צוואר

כאבי צוואר נגרמים מגורמים רבים, כולל הפרעה במערכת העצבים, בעיות שריריות פציעה או מצב רפואי בסיסי. פעילות גופנית מאומצת – פעילות גופנית מאומצת עלולה לגרום לכאבי צוואר עקב שימוש יתר בצוואר, במיוחד אם היא משולבת עם משימות חוזרות ונשנות. משימות שחוזרות על עצמן – משימות חוזרות, כמו שימוש במחשב, עלולות להוביל לכאבי צוואר אם הן מבוצעות כשהראש נמצא במצב לא טבעי, כמו מעבר לכתפיים במקום בקו הכתפיים והגוף. פגיעה בצוואר – פגיעה בצוואר היא גורם שכיח לכאבי צוואר. זה יכול להתרחש בתאונת דרכים, תאונת ספורט או נפילה. פציעה יכולה להתרחש בכל אחד מהמבנים בצוואר. סוג הפציעה תלוי במיקום, בחומרה ובבריאות הכללית של האדם באותו זמן.

פעילות גופנית מאומצת המשפיעות על כאבי צוואר

פעילות גופנית מאומצת כגון הרמה כבדה, פעילות גופנית יומיומית קפדנית או עיסוק בספורט הכרוך בכיפוף צוואר תכוף עלול לגרום לכאבי צוואר. טיפול נכון בשריר הצוואר יכול למנוע ולהפיג כאבים אלו

משימות שחוזרות על עצמן

משימות שחוזרות על עצמן, כמו שימוש במחשב, המובילות לאי נוחות בטווח הקצר אך אינן גורמות לנזק ארוך טווח, אינן בהכרח מזיקות. עם זאת, אם הם מבוצעים כשהראש נמצא במצב לא טבעי, כמו מעבר לכתף במקום בקו הגוף, יש סיכוי גבוה יותר שהם יגרמו לכאבי צוואר. כאשר ישנן משימות חוזרות טריגרים ברקמה הרכה עלולים להינעל וטיפול נכון בהם יכול למנוע כאבים אלו

פגיעה בצוואר

פגיעה בצוואר מתרחשת כאשר ראשו של אדם נפגע באופן שפוגע ברקמות בצוואר. זה יכול להתרחש כאשר אדם נופל על דלת או משטח קשה, כאשר מכונית מתנגשת ברכב אחר, כאשר אדם נפגע מכדור בייסבול, או בעת עיסוק בענפי ספורט אחרים. סוג הפציעה תלוי במיקום, בחומרה ובבריאות הכללית של האדם באותו זמן.

נקע בצוואר

נקע הוא סוג של פגיעה ברצועה. רצועות מחברות עצמות זו לזו ומסייעות בבלימת תנועת המפרק. אם אתה פוגע ברצועה, המפרק שלך עלול להרגיש לא יציב או לא יציב וכואב. אם הרצועות שלך נפגעות, אתה עלול לחוות תסמינים הנמשכים שבועות או חודשים לרוב עקב החזקה, נעילה של רקמות שריר המנסות למנוע נזק מוגבר.

הפרעת שינה

הפרעות שינה הן גורמים נפוצים לכאבי צוואר. הפרעות שינה מתרחשות כאשר אדם מתקשה להירדם או להגיב לרמזי שינה רגילים. קושי להירדם יכול להיגרם ממתח וחרדה, חוסר שינה, מצבים רפואיים או תרופות.

חרדה ודיכאון

דיכאון, חרדה והפרעות מצב רוח אחרות הם גורמים שכיחים לכאבי צוואר. הפרעות אלו משפיעות על רמות ההורמונים בגוף כמו סרוטונין, ומשנות את האופן שבו המוח מגיב לרמזים פיזיים ורגשיים, כולל אלו מהצוואר, הגב העליון והבטן. בנוסף מתח וחרדה מייצרים בגוף הפעלה של מנגנון התגוננות הכולל נעיךה של מערכות רקמה רכה.

סיכום
כאבי צוואר הם מצב שכיח שיכול להשפיע על גברים ונשים בכל גיל. הגורמים השונים הגורמים לכאבי צוואר יכולים להיות קשים להבנה, אך חשוב לזהות את הגורם לכאבי הצוואר שלך כדי שתוכל לקבל טיפול. פעילות גופנית מאומצת היא הסיבה השכיחה ביותר לכאבי צוואר אצל מבוגרים. עם זאת, חשוב לזכור שגורמים אחרים, כולל הפרעות שינה, דיכאון וחרדה, יכולים גם הם לגרום לכאבי צוואר. אם אתם חווים כאבי צוואר, חשוב לזהות את הסיבה על מנת שתוכלו לקבל טיפול.