על פי מחקרים כאבי אוזניים פוגעים בעיקר בילדים בגילאי שישה חודשים ועד שלוש שנים. כאבי אוזניים שכיחים יותר בקיץ, אך יכולים להופיע בכל עת של השנה. הם מתרחשים יותר אצל בנים מאשר אצל בנות. רוב הגורמים לכאבי אוזניים אינם חמורים, אך הם עלולים להציק ולעיתים אף לגרום לנזק קבוע לאוזן.
הסיבות השכיחות לכאבי אוזניים כוללות: חומרים מגרים או אלרגנים חיצוניים שחודרים דרך צינור האוזניים או מנגיעה במשהו מלוכלך או עם חיידקים כגון אבקה או אבק שחודר לאוזניים על ידי האצבעות (כמה חומרים מגרים חיצוניים נפוצים שעלולים להוביל לכאבי אוזניים כוללים: חומרי ניקוי ביתיים חומרי ניקוי תותבות קוטל חרקים שימוש בתרסיס לשיער מוך מייבש ואפילו כמויות קטנות ממקורות כגון בשמים וקרמים. שינוי מתמיד של מוצרים אלה יכול גם לגרום לגירוי באוזניים), ניפוח האף, שחייה תכופה כאשר מים חודרים לאוזניים, סינוסיטיס (זיהום בסינוסים), חסימה או הצטברות נוזלים באוזן התיכונה, דלקת אוזן תיכונה עם תפליט (דלקת ומוגלה באוזן התיכונה), אלרגיה לגומי לטקס (נמצא בדרך כלל בכיסויי ראש כגון כובעים ותחבושות), טריגרים פעילים ברקמה הרכה בעיקר בצוואר, בפנים ובגב העליון.

דיאטה וכאבי אוזניים

אכילה מרובה של סוכר, קפאין ומזונות עשירים בעמילן, חלבון ושומן, עלולה להגביר את הסיכון לפתח כאבי אוזניים. תזונה דלה במלח ומוצרי חלב עשויה גם לסייע בהפחתת הסיכון לפתח כאב אוזניים. ניתן גם לנסות לאכול מזונות עשירים באבץ ומנגן, אשר הוכחו כבעלי תכונות אנטי דלקתיות. מזונות עשירים באבץ כוללים צדפות, בשר בקר, דגים, עופות, שעועית ואגוזים. מנגן נמצא במזונות כמו חיטה מלאה, שעועית שחורה, חומוס, תרד ותפוחים.

פעילות גופנית וכאבי אוזניים

אם אתה משתתף באופן קבוע בפעילות גופנית נמרצת, זה עלול לגרום לכאב אוזניים. עלייה פתאומית בעצימות, משך או סוג האימון יכולה לגרום לכאב אוזניים. יש אנשים שרגישים יותר לפתח כאבי אוזניים בזמן פעילות גופנית מאחרים. אנשים הסובלים מאלרגיות לריחות מסוימים, סובלים מאסטמה, בעלי סף כאב נמוך יותר, או שיש להם דלקת באוזניים או חסימה של תעלת האוזן, נוטים יותר לחוות כאב אוזניים בזמן פעילות גופנית.
במקרים אלו טיפול במערכות השריר והרקמה הרכה יחד עם לימוד הורדת עומס ומתיחות ייעודיות יכולים לתת הקלה משמעותית.

דפוסי שינה וכאבי אוזניים

אנשים שחווים את השינה הטובה ביותר שלהם כשחושך (בין שש בערב לשש בבוקר) נוטים יותר לחוות כאבי אוזניים באמצע הלילה. נטיה זו היא כוללנית לכאבים בכלל ונגרמת עקב ירידה באספקת אדרנלין ושאר חומרים מעוררים של הגוף המשמשים גם כמשככי כאבים. בנוסף במהלך היום, אנשים שמתעוררים בקלות ובתדירות גבוהה בשעות הלילה נוטים גם לחוות כאבי אוזניים באמצע הלילה.
לבסוף צורת השינה עלולה לייצר בעיות צוואריות וכאבי אוזניים. מקרים אלו ניתנים לטיפול באמצעות טיפול בשרירים וברקמה הרכה
עישון וכאבי אוזניים
זה זמן רב ידוע שעישון מגביר את הסיכון לדלקות אוזניים. לא ידוע אם מעשנים חווים כאבי אוזניים מוקדם יותר מאשר אנשים שאינם מעשנים.

מתח נפשי וכאבי אוזניים

אנשים שחווים מתח נפשי עז נוטים יותר לחוות כאבי אוזניים. לא ברור מדוע מתח נפשי עלול לעורר כאבים באוזניים, אבל זה עשוי להיות קשור לשינויים ברמות ההורמונים, לחץ הדם וזרימת הדם באוזן. מה שבטוח שהגוף מגיב למתח נפשי דרך מערך הרקמה הרכה שלו ולכן ניתן לטיפול דרכה.

סיבות אחרות לכאבי אוזניים

הצטברות נוזלים באוזניים, הידועה גם בשם דלקת אוזן תיכונה עם תפליט (OME), עלולה לגרום לכאב או סחרחורת כאשר אתה מזיז את הראש או שומע רעשים כגון פרץ מהיר של מוזיקה. OME נפוץ אצל תינוקות וילדים צעירים, אבל זה יכול להופיע גם אצל מבוגרים.

כאב ממושך או חוזר באוזניים

אם הכאב באוזניים חמור או מתמשך, עליך לפנות לרופא. דלקות אוזניים, הצטברות שעוות אוזניים, מחלות באוזן התיכונה כגון הצטברות נוזלים באוזן התיכונה (דלקת אוזן תיכונה), ופציעות או פגמים מולדים באוזן עלולים לגרום לכאב באוזניים.

טיפים להקלה על כאבי אוזניים

– נסה לפהק, לגרגר ולירוק מספר פעמים ביום כדי להקל על לחץ האוזן. – החלף ציפיות לעתים קרובות כדי למנוע כניסת אבק ואלרגנים אחרים לאוזניים. – אם יש חום, נסה לקחת איבופרופן או פרצטמול כל ארבע שעות כדי להקל על הכאב.(רק באישור רופא) – השתמש בטיפות אוזניים מלוחות או תרסיסים (ללא מרשם) שהוכחו כמקלים על הכאב. – הימנע משחייה או ספורט ימי עד שתתאושש מכאב האוזניים, מכיוון שהמים עלולים להיכנס דרך הצינורית או דרך האוזניים. ופנו למטפל מתחום השיקום האורטופדי או איזון רקמות רכות לאיבחון וטיפול.

סיכום
כאבי אוזניים הם בעיה נפוצה שיכולה להיות מעצבנת וכואבת. בעוד שדלקות אוזניים חמורות דורשות טיפול רפואי מיידי, שינויים פשוטים באורח החיים יכולים לסייע במניעת דלקות אוזניים. ניתן למנוע דלקות אוזניים על ידי שטיפת ידיים ביסודיות לפני טיפול באוכל, שתייה או טיפול בתינוקך, על ידי אי שיתוף מזון, כלי אוכל או פריטים אחרים, על ידי אי שיתוף אוזניות, רמקולים או פריטים אחרים עלול להיות מזוהם. גם דפוסי שינה נכונים חשובים, כמו התאמת פעילות גופנית מאומצת או חמה מדי. ניתן למנוע דלקות אוזניים גם על ידי אכילת תזונה עשירה בפירות וירקות, שתייה מרובה של מים והימנעות מטבק ואלכוהול. אם כאב אוזניים נמשך, ייתכן שתוכל להקל על כאב ואי נוחות על ידי פיהוק, גרגור או יריקה מספר פעמים ביום וכן ניתן לאבחן ולטפ כאבי אוזניים ממקור של רקמה רכה.