אחרי למעלה מעשור של טיפול באנשים המגיעים אלי עם כאבים שונים אני יכול לומר בוודאות כי פריצת דיסק היא אחת התופעות השכיחות, המכאיבות ואף המפחידות ביותר (לפני שקראתם את המאמר הזה).

כאבי גב

ראשית נסביר מהי פריצת דיסק:

עמוד השדרה המהווה המשך ישיר של המוח בנוי מארבע סוגי חוליות עקריות:
חוליות צוואריות, חוליות טוראקליות,
חוליות לומבאריות (גב תחתון) וחוליות עצם הזנב.
כל סוג של חוליות שונה מעט במבנה ובתפקוד בעיקר לאור הצורך הגופני בו לדוגמא: חוליות צוואריות הינן בעלות יכולת תנועה רבה יותר שבאה על חשבון יציבות וחוליות הגב התחתון יציבות הרבה יותר אך זה בא על חשבון התנועתיות שלהן, הכל בהתאמה לצורך של גופינו ובהתאמה גם המבנה שלהן.

בין החוליות קיימים הדיסקים, מבנה דמוי עיגול בעל דפנות קשיחים יותר ומרכז נוזלי, עיקר תפקידו לייצר מרווח בין חולייתי מספיק רחב על מנת לתת למערכות העצבים היוצאים מחוט השדרה להגיע ללא הפרעה לאזורים המיועדים לעצבוב.
ישנם מספר מקרים שכיחים לבעיות בעמוד השדרה:

  • שינויים ניווניים – עקב הזדקנות הדיסקים והחוליות ישנם שינויים במבנים לעומת מבנו הבריא המולד
  • בלט דיסק – מצב בו הדיסק נלחץ וחלקו איבד את צורתו המעגלית ובולט מחוץ למקומו הרגיל בחוליה.
  • בקע דיסק – בו המבנה הדיסקלי הקשיח יותר התבקע בחלקו ויצא ממקומו.
  • פריצת דיסק – מקרה בו חלק מהנוזל התוך דיסקי פרץ את מעטפת הדיסק ונשפך החוצה, יש נחיתה של המרווח הבין חולייתי ולחץ של הדיסק ו/או הנוזל שפרץ .

לאחר שהובהרה הפיזיולוגיה של פריצת דיסק ניתן להבין למה פריצת דיסק מכאיבה כל כך, היא גורמת ללחץ על מערכות העצבים היוצאים מעמוד השדרה ומייצרת כאב עז. בנוסף לכך מערכת ההגנה הטבעית של הגוף המזהה את הבעיה שנוצרה מכווצת שרירים סביב הפריצה ומגבירה את הלחץ, נעילה זו היא מצב טבעי הגנתי של הגוף. (כשם שתחוו התכווצות שרירים בעת מצבי פחד או לחץ).

אם כן למה המכה לא אנושה?

מאלפי טיפולים ומטופלים אני יכול לומר בוודאות כי מרבית המקרים של פריצת דיסק חווים אומנם כאבים עזים ומוגבלויות תנועה אך באותה נשימה ניתן לומר כי מרביתם גם חוזרים לחיים מלאים, איכותיים ומהנים.
עיקר הבעיה היא בתפיסה שאם נפרץ לי הדיסק, עולמי חרב. המחשבה כי לא אוכל לרוץ, לקפוץ, לשחק, להרים את הילד, לעבוד, לשבת במשרד ועוד אלפי משפטים ששמעתי ממטופלים החוזרים על עצמם בתוכן תוך שינוי ניסוח ממטופל למטופל.
האמת הברורה היא שבמרבית המקרים הכאב יורד ואם האדם מסגל נהלי התנהגות נאותים ובסיסים עם גופו (כאלו שהיה צריך להתנהג על פיהם גם לפני הפריצה) ניתן לחזור לחיים מלאים.

אז מה עושים כשיש פריצת דיסק?

ראשית צריך לבצע סייג הקשור למקרים נדירים, בכל מקרה של איבוד תחושה טוטאלי או איבוד יכולת שליטה על הצרכים יש לגשת מייד למיון.

מעבר לכך ניתן ורצוי לבצע צילומים (רנטגן, ct וmri), לקבל חוות דעת של רופאים, לקבל זריקות טיפול שונות, לקבל עיסוי מקצועי (ממגוון שיטות וסגנונות) או לטפל בשיקום אורטופדי אך העיקר מבחינתי הוא להעביר את המסרים הבאים:

מרבית האנשים החווים פריצת דיסק חוזרים לחיים מלאים.

ברגע שתפנימו את יכולת הריפוי והחזרה לחיים של הגוף הדבר ייטיב עמכם ברמה הרגשית והפיזית כאחת. לא זה לא יוריד את הכאב מידית ולא יחזיר לכם את יכולת התנועה שהייתה לפני הפריצה מייד, אך זה הבסיס, המקור, הדרך בה יחד עם טיפול נאות תחזרו לחיים מלאים, מהנים ומלאי הגשמה.
כשם שפריצת הדיסק לא נוצרה ביום (אלא התהוותה לאורך זמן עד פריצתה) כך הריפוי אז אם אתם כרגע בכאב עז או תחוו כאב זה בעתיד חקקו במוחכם דבר אחד:

פריצת דיסק אינה סוף העולם, היא תחילתה של הקשבה לגוף.

עכשיו טפלו בגופכם בדרך שאתם הכי מאמינים בה ודאגו לו לאורך זמן. גופכם היא המכונה הכי משוכללת והכי חשובה שיהיה לכם אי פעם.

הטיפול בהפגת ומניעת כאב הוא מדע והוא המומחיות שלנו !