מיתוסים על כאבים ועל דרכי המניעה והטיפול

מומחי האגודה הבינלאומית ללימוד כאב (IASP) הגדירו את  הכאב כתחושה לא נעימה המעוררת תגובה רגשית.

הכאב אמור ליצור אזהרה ולעורר את הצורך שיש לטפל באזור הפגוע. ישנם המון מיתוסים על כאב.

ההתמודדות עם הכאב מגייסת משאבים רבים החל מהמעטפת המשפחתית/חברית דרך משאבים כספיים ומקום העבודה וכלה ביכולות פיזיות, נפשיות ורגשיות של האדם הכואב. קיימים סוגים שונים של כאבים המסווגים לפי עוצמת הכאב, מיקום הכאב ומקור הכאב אך הטיפול חייב להיות שלם ומקיף ולכלול גם את מקום הכאב, גם את עוצמת הכאב, גם את מקור הכאב וגם את ההקשר הרגשי שנוצר בעטיו.

ישנם לא מעט מיתוסים על כאב והטיפול בו, להלן העיקריים:

  1. אם כואב, צריך לנוח/להפסיק את התנועה/להגביל את האיבר הכואב…
    קונספציה מוטעית מיסודה. אין כל הכרח לנוח או לעצור את התנועה ובטח שלא להגביל תנועת איברים. מקור החיים והפחתת הכאב של הגוף ושל העולם כולו לצורך העניין הוא תנועה:

    כל דבר בטבע שאין בו תנועה מתנוון, נמוג ונעלם.

    במיוחד בכאבי גוף יש למצוא את הדרך לחזור ולהניע את הגוף על מנת להחזיר את מצבו הבריא הנע ולהחיש את תהליך הריפוי. (ישנם מקרים ספציפיים בהם יש צורך במנוחה ראשונית)

  2. אני יכול לספוג/סף הכאב שלי גבוה. פנייה לטיפול היא לחלשים…
    החיים והחברה מלמדים אותנו כי אנו צריכים להיות חזקים, לעשות, ליזום, להיות יצירתיים ובתנועה מתמדת. הכל נכון רק לא לכאב.

    בכאב שלא עובר תוך 72 יש לטפל.

    ההליך הגופני שמושפע ממעגל הכאב (ראה מדע הפגת הכאב) מייצר טונוס שרירי (כיווץ) ונעילה גופנית סביב הכאב. אורך הזמן בו אני כואב משפיע על אורך הזמן בו ניתן להפיג את הכאב. לא צריך לרוץ ולטפל ולהיבהל מכל מכאוב אך יש להיות קשובים ולטפל בכל כאב המוגדר כאקוטי או בכל כאב שלא חולף תוך יומיים שלושה (ראה שיקום אורטופדי).

  3. כאב מחשל…
    האמרה "מה שכואב, מחשל" המוכרת לכל ישראלי בכלל ולחייל בפרט יכולה להתאים לצבא, לא לכאב. הכאב שמטרתו התרעה בפני בעיה פיזית קיימת או שהייתה הינו בעיה בפני עצמה שיש לפתור.

    כאב מתריע לא מחשל.

    כואב לך יותר מ72 שעות, גש לטיפול מקצועי.

  4. אני אנסה לטפל בכאב לבד, בעצמי…
    אחד הדברים החשובים ביותר בנוגע לטיפול בכאב הוא המודעות לניהול הכאב (ראה ניהול הכאב) והידע שיש בתחום זה. אם כואב, נסו לטפל לבד בידע רלוונטי אך אם לאחר 72 שעות עדיין כואב, מנעו הסתבכויות וסבל מיותר, גשו לטיפול מקצועי.

    הידע היכן, כמה ומתי ללחוץ הוא ההבדל בין רצון טוב לטיפול טוב.

  5. חייב להיות לזה פתרון קסם, פתרון מהיר…
    אין פתרונות קסם בכל הנוגע לטיפול בכאב. למרות שלפעמים במהלך הטיפולים יש אנשים שהעזרה להם בגישת השיקום האורטופדי כל כך מהירה ומפתיעה שהם רואים בזה קסם, האמת היא שאין קסמים, יש ידע ויכולות מקצועיות.

    הפגת הכאב היא מדע.

    הפגת הכאב היא מדע וזה מה שאנו עושים כבר למעלה מעשור.

  6. אין לי למה לגשת לטיפול כי עדיין לא מצאו את המקור לכאב…
    ההתייחסות לכאב השתנתה לחלוטין בעשור האחרון. מתסמין לבעיה הכירו בכאב כבעיה בפני עצמה. ישנם לא מעט מקרים בהם בגלל מורכבות העברת המידע למוח מקור הכאב הפיזי כבר לא קיים או שולי בהחלט, לעיתים כמו בכאבי פנטום הכאב הינו חלק מתמונת כאב שנבנתה במוח לאורך זמן ובחלק נכבד מהמקרים הכאב הינו תולדה של מערך ההגנה של הגוף והמקור לכאב הוא תגובת הרקמות הרכות ולא נזק רקמתי אחר.(ראה מדע הפגת הכאב)

    חלק נכבד מכאבי גופינו מקורם ברמות החיבור של הגוף ושריריו.

  7. הכל בראש, לא אמיתי או אם אני לא אחשוב על זה לא יכאב לי…
    נכון, הכל בראש. גם הכאב אם קיים בזרועי הימנית הוא בעצם גירוי עצבי של מה שמשמש סמן במוח לזרועי הימנית, אך גם את זה צריך לדעת להפסיק אחרת אני חי בכאב (ראה ניהול הכאב).

    "לא נוכל לפתור בעיות באמצעות אותה צורת חשיבה שהשתמשנו כשיצרנו אותם" (אלברט אינשטיין)

    אכן צריך לטפל בגוף ובראש כיחידות המתקשרות ביניהן.

  8. כבר הוקל לי, אני אמשיך לבד/קצת יותר טוב לי אני אפסיק כרגע…
    טעות נפוצה היא להפסיק טיפולים או תרופות ולא לממש את הפוטנציאל הטיפולי עד תום מסיבות שונות: עצלנות, כסף, חוסר זמן ועוד. מעבר לכך הרבה פעמים אנו חושבים כי יצאנו מתחום הכאב וחוזרים לפעילות שתגביר ואף תחמיר את מצבנו בעתיד הקרוב.

    אם לא תמצא זמן לטפל בעצמך, תמצא זמן לכאב.

ישנם מיתוסים אחרים אך אלו העיקריים. כאב הינו תופעה שיש לטפל בה כמכלול בפני עצמו עם ובלי קשר לשאר החיים והגורמים. העדר טיפול או עיכוב בטיפול עלול להחמיר ולייצר בעיות לוואי נוספות עד להקצנה של דכאונות, חרדות ובעיות פיזיות.

אל תזניחו, אל תתרצו, גשו לטיפול מקצועי וזכרו:

הטיפול בהפגת ומניעת כאב הוא מדע והוא המומחיות שלנו !