כאבי גב שמקרינים לרגליים – מהן הסיבות וכיצד ניתן לטפל?

עמוד השדרה שלנו מהווה המשך ישיר של המוח והוא מרכז עצבי ממנו יוצאים ואליו נכנסים עצבים מסוגים שונים, תחושתיים ומוטוריים. במקרה של פגיעה בעמוד השדרה או ברקמות החוברות אליו, עשוי הופיע כאב שאינו מתבטא דווקא באזור הפגוע, אלא באיברים הרחוקים ממנו כגון הרגליים. אלו הם כאבים משתקים שמשפיעים לרעה על איכות החיים של הסובלים מהם.
מהו המקור להופעת כאבי גב שמקרינים לרגליים וכיצד ניתן לטפל בנושא? להלן המידע המלא.

כאבי גב שמקרינים לרגליים – מדוע זה קורה?

תופעת הקרנת הכאב לרגליים הינה תופעה נפוצה והיא מתרחשת כתוצאה מהשכיחות הגבוהה של בעיות גב שמתפתחות ברובן באזור החוליות המותניות בגב התחתון. אחת הבעיות הנפוצות הינה לחץ על העצב הסיאטי. עצב זה מעביר מסרים תחושתיים ובמידה והוא נפגע או סובל מלחץ מסויים, הוא עשוי לייצר את התחושה כאילו קיים כאב באזורים מרוחקים יותר.
מאחר וברוב המקרים הלחץ על העצב הסיאטי מתרחש רק בצד אחד של עמוד השדרה, אזי הכאבים יופיעו רק בצד אחד של הגוף ולא באופן דו צדדי.
סיבות נוספות להופעת כאבי גב שמקרינים לרגליים הן פריצת דיסק באזור המותני, הצרות תעלת חוט השדרה, ניוון של הסחוס, דלקות שרירים וגידים, גידולים סרטניים וחבלות בעקבות תאונה.

באילו סוג כאבים מדובר?

כאבי גב שמקרינים לרגליים עשויים להופיע לפרקים קצרים, לעיתים לתקופות ארוכות של מספר חודשים ולעיתים למספר ימים או שבועות בלבד. תחושות הכאב מתוארות באופן שונה ע"י המטופלים והדבר תלוי במידת הסבילות של המטופל לכאב ודרגת החומרה של הלחץ על העצב. הכאב מתואר פעמים רבות כתחושה שורפת או כואבת שמתחילה בגב ועשויה לנדוד לאורך כל הגפיים התחתונות, החל מהישבן וכלה בשוקיים ואף בכפות הרגליים. לעיתים מדווחים המטופלים על תחושות של נימול, היעדר תחושה ולעיתים חולשה ברגליים. תופעות אלו עשויות להשתנות בזמן מאמץ, שכיבה, ישיבה, עמידה ואף בזמן התעטשות.

כאבי גב שמקרינים לרגליים- כיצד מטפלים בתופעה?

אפשרויות הטיפול בכאבי גב שמקרינים לרגליים שמקורם מהעצב הסיאטי דומות מאוד לטיפול בבעיות בעמוד השדרה באופן כללי. הרופא המטפל עשוי לרשום למטופל תרופות להקלה על הכאב בלבד וע"י כך לאפשר לו לבצע מתיחות ופעילות גופנית מתונה שתורמות להורדת הכאבים. במקרים בהם הכאב קשה מדי, עשוי הרופא להחליט על שימוש בתרופות אופיאטיות או לחלופין, בתרופות אנטי-אפילפטיות שממתנות את דפוסי הפעילות של העצב הסיאטי ומונעות את תחושות הכאב. אפשרויות טיפול נוספות כנגד כאבי גב שמקרינים לרגליים הן שימוש בתרופות נוגדות דלקת, טיפולי פיזיותרפיה, כירופרקטיקה וכמובן, שיקום אורטופדי.

הטיפול בהפגת כאב הוא מדע והוא המומחיות שלנו !

כאבי גב שמקרינים לרגליים