כאבי גב חזקים – ממה הם נגרמים וכיצד ניתן לטפל?

אחת התלונות הנפוצות ביותר בקרב מטופלים שמגיעים לרופא המשפחה שלהם היא כאבי גב, שחלקם עשויים להיות חזקים ומטרידים ביותר. כאשר תופעה זו מתרחשת, איכות החיים נפגעת בצורה חדה ביותר ולעיתים עד כדי חוסר יכולת לעמוד זקוף או לצאת לעבודה. אז מה עושים במקרה של כאבי גב חזקים ? ובכן, ראשית כל, יש ליצור קשר עם הרופא או המטפל ובינתיים ללמוד כמה שיותר על הסיבות ואפשרויות הטיפול.

ממה נגרמים כאבי גב חזקים ?

עוצמת כאב בכלל וכאבי גב בפרט שאתם חשים הינם תחושה סובייקטיבי כאשר כל אחד מגיב באופן שונה לכאבים אלו ובהתאם לכך גם מדווח על עוצמתם. ישנן מגוון סיבות שעשויות לגרום להופעת כאבי גב חזקים וביניהן :

  • פריצת דיסק או בלט דיסק – במצב זה הגורם הסחוסי בין חוליות הגב לוחץ על העצבים התחושתיים או מייצר עומס שרירי וגורם לתחושות כאב קשות שעשויות להיות ממוקדות לגב או להקרין על אזורים אחרים בגוף.
  • דלקת – התפתחות דלקת בשרירי הגב או הגידים גורמת להצטברות נוזלים בתאי מערכת השרירים ולתחושות כאבי גב חזקים.
  • נקודות טריגר – נעילת נקודות טריגר עקב גורמים שונים כגון שימוש יתר, חוסר שימוש, יציבה ועוד עלול לייצר עומס וכאבי גב חזקים.
  • שרירים תפוסים – הרמת משאות כבדים או מנח עמידה/ישיבה לקוי עשויים גרום לשרירים "להיתפס" ולהיכנס למצב של קיבעון מתח בכיווץ שלהם, תופעה שמלווה בכאב רב.

לרשימה זו ניתן להוסיף עוד סיבות שבגללן עשוי אדם לסבול מכאבים חזקים בגב, בין היתר חבלות ומתח נפשי. הכאבים החזקים ביותר הם אלו האקוטיים, שנגרמים בעקבות פעולה מסוימת שבוצעה באופן לקוי, פתאומי או מאומץ מדי. כאבי גב חזקים עשויים להיגרם גם כתוצאה מבעיה כרונית שעברה החמרה במצב כגון פריצת דיסק. חשוב לציין כי כאבים אלו עשויים להופיע לאורך כל הגב לרבות החלק העליון ולא רק התחתון.

כאבי גב חזקים – אפשרויות הטיפול

לאחר אבחון הבעיה שגורמת לכאבי הגב, ימליץ הרופא/המטפל על מספר אפשרויות וזאת בהתאם למקור הופעת הכאבים. ישנן מספר אפשרויות שיכולות לעזור במקרה של כאבי גב חזקים :

  • תרופות – לנטילה דרך הפה, זריקות או למריחה בהתאם להמלצת הגורם המטפל.
  • שיקום אורטופדי – טיפול במערכות רקמה רכה, רקמת חיבור ושרירים.
  • פיזיותרפיה – להקניית הרגלים נכונים של יציבה נכונה.
  • כירופרקט – יבצע מניפולציות שונות על עמוד השדרה על מנת להחזירו למנח הרצוי.
  • טיפול בגלי רדיו – נועדו לשנות את מצב העצבים התחושתיים שגורמים להיווצרות תחושות כאב.
  • ניתוחים – כאשר מדובר בכאבים חזקים שנגרמים לרוב עקב בלט או פריצת דיסק ובהעדר אופציה אחרת.

יש לציין כי גם שינוי אורחות החיים כגון הפחתה במשקל, ביצוע פעילות ספורטיבית מתונה, שימוש בפרטי ריהוט ארגונומיים והימנעות מהרמת משאות כבדים, בעיקר בצורה הלא נכונה, כל אלה יכולים למנוע מראש הופעה של כאבי גב חזקים או לפחות למנוע את החמרתם.

הטיפול בהפגת כאב הוא מדע והוא המומחיות שלנו !

כאבי גב חזקים