ראשית יש להבין, הריון הוא מצב סופר בריא – מצב של יצירת חיים.

עם זאת הוא מייצר עומסים רבים מעבר לחיי היום יום הן נפשית והן גופנית.
כאבי גב הם אחת הבעיות הנפוצות והחוזרות ביותר בחיי היום יום בעולם כולו. כאבי גב בהריון משפיעים רבות על ההתנהלות היומיומית, על היכולת לעבוד ולהתפרנס, על קשרי המשפחה והחברים ועל איכות החיים בכלל במהלך ההריון.

מה המקור של כאבי גב בהריון?

כאבי גב בהריון נגרמים מהשפעות אבולוציוניות של הזדקפות המין האנושי מהליכה על ארבע גפיים להליכה על שתי רגליים, מהשפעות גופניות של עומס משקל מעבר לחיי היום יום ומרחבים פנימיים שמתמלאים בנוזלים ובעובר ומהשפעות נפשיות הנגרמות מההריון, ההורמונים והלחץ של תינוק נוסף במשפחה.

גם כאבי גב בהריון מקורם בעיקר במערך השרירי. מערכות השריר המתפקדות הן כמערך תנועתי והן כמערך הגנתי "ננעלות" (ראה מדע הפגת הכאב) במקרים של עומס יתר או של חשש לפגיעה ומתחילות לייצר כאב. לרוב מתחיל כאב קל או כאב שנעלם כפי שהוא הופיע לפני ההריון או במהלכו. במקרים אלו מרביתינו לא מתייחסים, מתעלמים או לוקחים כדור להקלה או משנים התנהלות בחיים.

חוסר התייחסות לכאבים חוזרים או כאבים מינוריים הינו מקור הכאב האקוטי, החזק, המשבית.

מי שלא ימצא זמן לטפל בעצמו ימצא זמן לכאב

מה הגורם לכאבי גב בהריון?

במרבית המקרים אוסף של גורמים מאלו שיפורטו הם הגורם אצלך למצב של כאבי גב בהריון:

  1. הריון – ההריון טומן בחובו משקל מעבר לרגיל, עובר, שיליה ושאר נוזלים הלוחצים ומשנים את מבנה הגוף מבפנים ולחץ רגשי-נפשי(ראה ניהול הכאב). כל אלה מייצרים תגובה של מערכות השריר ועלולות לייצר כאב.
  2. העובר – תנוחת העובר, תנועותיו ומשקלו מגבירים את הלחץ והעומס על מרכז הגוף ועל הגב.
  3. גנטיקה – מבנה מולד של רגישות בעמוד השדרה בכלל או בדיסקים בפרט.גבעון פלד מומחה להפגת כאב בפלד סילבר טראפי בע
  4. תזונה ואורח חיים – פגיעה ארוכת זמן במבנה עמוד השדרה ושריריו כתוצאה מהעדר צריכת מיים נקיים או עישון ועוד.
  5. התנהלות לא מודעת – תוצר של התנהלות חריגה למגבלות הגוף בכלל ועמוד השדרה בפרט לאורך זמן כגון הרמת ילדים לא נכונה בגן וכו. לרוב התנהלות מעין זו תייצר כאבים חולפים שרק לאורך זמן ייצרו כאבים חדים ואקוטיים.
  6. סטרס – (ראה ניהול הכאב) התנהלות לאורך זמן אם במודע או לא במודע ברמת לחץ גבוה המייצרת טונוס שריר גבוה.
  7. פגיעה מבנית – מבנה עמוד שדרה דוגמת סקוליוזיס או קיפוזיס.
  8. פגיעה מכאנית – טראומה כוללנית או הרמת חפץ כבד במיוחד או בזוית המייצרת עומס רב על חוליות עמוד השדרה.

מתי ואיך נוצרים כאבי גב בהריון?

חיינו עמוסים ומלאים. הריון שהוא בפני עצמו מצב שונה ומלחיץ יותר עלול לייצר הזנחה של גופינו מתוך הכרה כי מרבית כאבי גופינו באים והולכים. נכון, לגוף יכולת מופלאה של ריפוי עצמי אך יש להבין כי כאב הוא איתות כי משהו קורה ויש לשים לב. למה יש לשים לב?

  1. כאבים קלים באים והולכים במקומות קבועים.
  2. כאבים חדים באים והולכים במקומות קבועים.
  3. כאב קל הנשאר מספר ימים ונעלם.
  4. כל כאב קל או חד הנשאר קבוע מעל 3 ימים.

בכל אחד מהמקרים הללו אין להתעלם ומומלץ לגשת לאיבחון וטיפול מקצועי.

90% מכאבי גופינו בכלל וכאבי גב בפרט מקורם במערך הרקמות הרכות (שרירים ורקמת חיבור).

עיקר הכאב נוצר כתוצאה של נעילת מערכות שריר סביב נקודות או אזורים חלשים. נעילת השריר מהווה מערך הגנתי ו"שומרות" על המקום(ראה מדע הפגת הכאב). כתוצאה מנעילה זו מתחיל להווצר לחץ ועומס על המערך השרירי והעצבי שיגרום לכאב.

התחושות כתוצאה מלחץ זה על מערך העצבים יכולות להיות של:
כאב, שריפה, הרדמות, עקצוץ, דקירות, הקרנת כאב או שילוב של מספר תחושות ביחד.

מה ניתן לעשות על מנת להקל על כאבי גב בהריון?

קיימים מספר טיפולים וגישות טיפול בינהם: כדורים, תרופות, משחות שונות, הזרקות שונות, טנס(חשמל), פיזיותרפיה, טיפולי רפואה משלימה ושיקום אורטופדי.

מה אנו מציעים לטיפול בכאבי גב בהריון?

גישת השיקום האורטופדי מבוססת על גישת טיפול שהתפתחה בשנות ה60 במרפאות כאב בארצות הברית ומתבססת על רפואה מערבית ותובנות הגוף כפי שהתגלו במחקרים בשני העשורים האחרונים.

הטיפול מתבצע על ידי מטפלים המוסמכים לטיפול בנשים הרות ומתבצע רק על שריר הגוף ורקמות רכות בלבד ויראה כלחיצות יחסית עדינות וכמעט לא כואבות על נקודות הטריגר (נקודות מעוררות כאב) על מנת לייצר תהליך של הורדת העומס מהשרירים שלוחצים על המערך הגופני ולימוד של מערכת העצבים האוטונומית של הגוף (זו שמראש נעלה את השרירים וגרמה לכאב)כי היא יכולה לשחרר את האזור. לרוב הטיפול אינו ארוך ומסתיים במספר טיפולים בודדיםבלבד.

הדבר החשוב יותר הוא שבמהלך הטיפולים אנו מבצעים אבחון יציבתי ותנועתי על מנת ללמד אתכם מה קרה ואיך להמנע מחזרתו של הכאב בהמשך תוך שימוש באמצעים פשוטים ובמספר דקות בלבד ביום.

איך ניתן להמנע מכאבי גב בהריון?

  1. ראשית צריך להכיר את גופך, אם יש גורמים מולדים כמו עקמת כלשהיא יש לטפל בה בשוטף ולהמנע מנזק מצטבר העלול לייצר כאבי גב בהריון.גבעון פלד מומחה להפגת כאב בפלד סילבר טראפי בע
  2. לאחר מכן צריך לבחון את אורח חייך, אם הם מלאים סטרס, לחץ או פעילות פיזית עצימה יש להוועץ עם מומחה על מנת לקבל כלים איך להתנהל בתוך המצב הנתון, איך להוריד רמות מתח באמצעים פשוטים ואיך להתנהל בעבודות עצימות מאמץ נכון עם מינימום נזק שעלול לגרום לכאבי גב בהריון.
  3. רצוי ומומלץ לקבל הדרכה מקצועית על התנהלות חיים כוללת וספציפית על מנת למנוע נזקים מצטברים. ההמלצות הן לגבי התעמלות נכונה בהריון, דרך הרמה משאות או ילדים, התנהלות מול מחשב ועוד.
  4. יש לשתות מיים ברמה מספקת ובהתאם לנתונים גופניים (כליטר על כל 22.5 ק"ג גוף ליממה אם אין בעיה כלייתית).
  5. יש להיוועץ עם תזונאית ולקבל הדרכה ספציפית על מנת למנוע נזק מצטבר.
  6. יש לשמור על רמת פעילות גופנית הן בפן הלבבי והן בפן השרירי/עוצמתי על מנת לשמור על טונוס שרירים נאות.
  7. בכל מקרה של כאב חוזר או כאב שלא חולף תוך שלושה ימים גם אם קל יש לפנות לטיפול מקצועי על מנת לעצור נזק מצטבר לאתר את המקור ולמגרו.

הדבר החשוב ביותר להבנה במהלך הכאב הוא שאין סיבה לעבור את ההריון בכאב ושניתן באמצעים פשוטים ומספר טיפולים בודדים לחזור להריון רגיל ונטול כאב.

הטיפול בהפגת כאב הוא מדע והוא המומחיות שלנו !